کلمه فشنگ (/ˈkɑr·trɪdʒ/:Katrij) ریشه در انگلیسی دارد که در لغت به معنای گلوله یا گلوله است. و به طور کلی ظرف یا مخزنی است که مواد مصرفی یک سیستم یا مکانیزم را در خود دارد; و به راحتی قابل تعویض است.

در مورد تجهیزات اداری (به خصوص چاپگرها) هم همینطور است. در واقع کارتریج چاپگر مخزنی است که حاوی جوهر یا پودر تونر برای ایجاد اثر روی کاغذ است. و بر اساس نوع تکنولوژی چاپگرها به دو گروه تقسیم می شوند:

گوهر افشان (راهرو جوهر)

لیزر یا تونر (کارتریج جوهر)

کارتریج لیزی

کارتریج جوهر افشان

کارتریج استارت چیست؟

پس از خرید کارتریج جدید متوجه خواهید شد که داخل چاپگر یک کارتریج جدید و البته اصلی به نام استارتر وجود دارد. این محصولی است که شرکت چاپگر برای راه اندازی اولیه دستگاه همراه با چاپگر قرار داده است، تفاوت این کارتریج با سایر کارتریج ها در میزان جوهر یا پودر موجود در آن است، بنابراین حدود 40 درصد مخزن آن پودر یا جوهر است. . البته استارت قدرت بالایی دارد اما از آنجایی که به عنوان مدل پایه روی دستگاه قرار دارد مخزن آن پر نیست. پس از اتمام، در صورت خرید محصول جدید یا شارژ استارت مشابه، مخزن آن 100% پر می شود.

نوع کارتریج:

کارتریج جوهر:

مخزن جوهر را در چاپگرهای جوهر افشان (برخلاف مخزن) نگه می دارد.

این نوع چاپگر با پاشیدن قطره های ریز جوهر روی کاغذ (از طریق نازل های کوچک در سر) چاپ می کند. در نتیجه می توان تصاویر سیاه و سفید یا رنگی را چاپ کرد. و لازم به ذکر است که این یکی از بهترین گزینه ها برای چاپ تصاویر با کیفیت بالا می باشد.

اجزای کارتریج جوهر افشان:

به طور معمول، هر کارتریج از دو جزء تشکیل شده است:

نوار کاست

سر فونت

برخی از کارتریج های جوهر دارای سر چاپ نصب شده اند. هد چاپ جوهر از چهار قسمت تشکیل شده است:

درپوش نازل: قسمتی که جوهر از کارتریج جوهر به کاغذ منتقل می شود.

کاور: در صورت عدم استفاده، نازل ها را می پوشاند.

محفظه مرکب معمولی: جایی که جوهر قبل از چاپ از بدنه منتقل می شود.

بستر پیزوالکتریک: پیزوالکتریک پرینترلارد) کریستال پیزوالکتریک اورنشکان.

صفحه/مقاومت فلزی: (در چاپگرهای حرارتی) که توسط جریان الکتریکی ضعیفی که جوهر را گرم می کند گرم می شود.

چیپست: (در مدل های قدیمی اپسون، در تولید جدید حذف شده است) چیپ ست یک جعبه تست است که تعداد برگه های چاپ شده از روی میز را نشان می دهد. و تخمینی از تونر باقی مانده روی آن را نشان می دهد. پس از رسیدن به حد نهایی خود پیغام خطایی مانند (خطای تامین حافظه) می دهد.

کارتریج لیزری (کارتریج تونر):

کارتریج های لیزری در واقع ظروف تونر پرینترهای لیزری هستند. این نوع چاپگر با استفاده از پودر رنگی روی کاغذ چاپ می کند.

به این ترتیب، پودر تونر موجود در مخزن، توسط درام (پر از فوتون های لیزری) روی یک صفحه کاغذ رسوب می کند. و مراحل چاپ انجام می شود.

کارتریج های لیزری و کارتریج های تونر از نظر کیفیت چاپ متفاوت هستند. که در این مقاله به تفصیل به آن پرداختیم.

به طور کلی، هنگام خرید، شما دو گزینه دارید، یکی OEM و دیگری سفارشی.

کارتریج OEM

عبارت OEM مخفف Original Equipment Manufacturer است که به معنی "ساخته شده توسط سازنده اصلی" است. کارتریج های OEM توسط خود سازنده چاپگر تولید می شوند و دارای بالاترین کیفیت و قیمت می باشند. به عنوان مثال، کارتریج چاپگر HP OEM توسط همین برند تولید و عرضه می شود.

کارتریج های سازگار

کارتریج های سازگار توسط شرکت های شخص ثالث ساخته می شوند. این محصولات جایگزین مناسبی برای OEM هستند و قیمت بسیار مقرون به صرفه تری دارند و در عین حال کیفیت رضایت بخشی را ارائه می دهند.

اجزای کارتریج لیزر:

به طور پیش فرض، هر کارتریج از 8 جزء تشکیل شده است که به شرح زیر است:

نوار کاست (بدن کسی دو قسمت دارد)

تونر

در B چه اتفاقی افتاد؟

فولا

رول فوم

نمایش

تو نه

چیپست (یا فیوز)

نوار کاست:

به طور کلی کارتریج ها به صورت یکپارچه (یک تکه) و دو تکه در بازار موجود می باشند. یعنی در کل کارتریج همه قطعات به صورت نواری کنار هم قرار می گیرند و کار می کنند. اما در کارتریج دو تکه; مخزن تونر و مخزن زباله مجزا هستند و به آنها واحدهای کارتریج و درام می گویند.

تونر:

تونر نوعی پودر است که در 4 رنگ مشکی (K)، زرد (Y)، قرمز (M) و فیروزه ای (C) تولید می شود. این ماده ویژه با غلظت بالایی از ترکیباتی مانند پلی استر، رزین، پودر کربن، اکسید آهن و سایر پلیمرها ساخته شده است. لازم به ذکر است که بخش قابل توجهی از این گرد و غبار کربن است و در بسیاری از مدل ها پس از کربن دارای بیشترین نسبت اکسید آهن است.

لازم به ذکر است که کیفیت تونر بر کمیت و کیفیت چاپ تاثیر دارد. اگر از تونر با کیفیت پایین استفاده می شود. ترکیب کاملی از رنگ ها را در اختیار کاربر قرار نمی دهد و تعداد صفحات چاپ شده با مصرف تونر بیشتر را کاهش می دهد.

دکتر بلید:

دکتر. تیغه ای که بین کارتریج تونر و آهنربا قرار می گیرد، در برخی مدل ها مانند تیغه از فلز و مقداری پلاستیک ساخته شده است. این قطعه خنثی است و بار الکتریکی ندارد. این قسمت برای راه اندازی با یک دست و انتقال برابر تونر از کارتریج تونر به آهنربا ضروری است. در طول حرکت آهنربا، ورق Dr. تیغه به همان میزان روی سطح آهنربای تونر توزیع می کند.

تیغه:

قطعه بعدی تیغه نام دارد که در برخی مدل ها کاملا از فلز و در برخی دیگر از پلاستیک ساخته شده است این قطعه خنثی است و بار الکتریکی ندارد و در مرحله پایانی عملیات کارتریج شروع به کار می کند و وظیفه آن این است که تونر اضافی را از سطح درام تمیز کرده و در ظرف ضایعات بگذارد به این ترتیب تونر اضافی باقی مانده روی کل درام حذف می شود تا تونر اضافی روی سطح کاغذ نیفتد و چاپ سالمی به کاربر بدهد.

فوم روغنی غلتکی:

غلتک فوم یکی از قسمت های حساس است، غلتک نزدیک درام و به آن متصل است. جنس این محصول از نمد و پلاستیک است و پس از چاپ تونر زائد بر روی درام را تمیز می کند.

نمایش

درام ها یکی از مهمترین قطعات هستند. این قسمت یک استوانه فلزی است که با سلنیوم یا مواد حساس به نور دیگر پوشیده شده است. که از طریق یک شانه درام فلزی مخصوص در مکانیزمی با الکتریسیته ساکن پر می شود، سپس با تابش پرتو تابشی به سطح قطعه، قسمت های ساکن را به جز قسمتی که متن یا تصویر در آن قرار دارد، جدا می کند. الگوهای ایجاد شده توسط الکتریسیته ساکن و پرتوهای لیزر، پودر تونر را از طریق غلتک انتقالی که در داخل چاپگر قرار دارد، از آهنربا به درام و روی کاغذ می‌برد.

آهن ربا:

آهنربا سیلندر ساخته شده از آهنربا است که دارای خواص مغناطیسی ذاتی است که باعث شارژ شدن پودر تونر و انتقال آن به درام می شود. بر اساس نوع تکنولوژی به کار رفته در کارتریج های لیزری، نوع و جنس این قطعه متفاوت است.

چیپست (یا فیوز):

چیپ ست دارای یک تراشه شمارنده است که تعداد برگه های چاپ شده از کارتریج آوافرهنگ را نشان می دهد. و تخمین تقریبی از تونر باقی مانده در کارتریج را ارائه می دهد. پس از رسیدن به حد مجاز، پیغام خطایی مانند (خطای تامین حافظه) می دهد و بنابراین هر بار که کارتریج شارژ می شود باید تعویض شود. اگر در برخی از مارک های چاپگر جایگزین نشود، روند کار چاپگر مختل می شود. لازم به ذکر است که در برخی از برندهای بزرگ در مدل های قدیمی به جای نوع تراشه ای از فیوز استفاده می شود.

کارتریج و زمان تعویض آن

بیشتر مشکلاتی که در فرآیند چاپ چاپگر مشاهده می کنید مربوط به کارتریج است. بنابراین بهتر است در صورت مشاهده پرینت های ضعیف، لک، لکه ها، خطوط عمودی و افقی که اسناد چاپ شده شما را کثیف یا مخدوش می کند و یا چاپگر چاپ نمی کند، کارتریج را سریع تعویض یا شارژ کنید.

بارگیری کارتریج چیست؟

کارتریج ها یکی از قطعات اصلی و گران قیمت چاپگر هستند و به همین دلیل هر از چند گاهی به آنها نیاز می شود. این قطعه باید شارژ یا تعویض شود. دو راه برای حل این مشکل وجود دارد:

محصول یا طرح اصلی خریداری شده و با کارتریج جایگزین شده است. کارتریج های اصلی کیفیت بسیار بالایی دارند و در نتیجه گران تر هستند. بنابراین خرید نوع اصلی گران تمام می شود و ممکن است هزینه خرید کارتریج چاپگر بیشتر از قیمت خرید چاپگر برای یک سال باشد.

شارژ یک چاپگر لیزری مانند اکثر پرینترهای جوهرافشان می تواند به دستگاه شما آسیب برساند.

کیفیت جوهر تونر یا پر کردن مجدد؛ بسته به مارک و نوع چاپگری که دارید، می توانید کارتریج چاپگر را چند بار شارژ کنید و از همان کارتریج مجددا استفاده کنید و در هزینه خود صرفه جویی کنید.