این مکتب با انتقال پایتخت صفویان از قزوین به اصفهان در زمان شاه عباس اول، و در نتیجه آن سفر کردن هنرمندان و دانشمندان بسیاری از نقاط مختلف کشور و جهان به این شهر، متولد شد که به آن مکتب اصفهان نیز میگویند. چند ده سال پیش از آنکه که شاه عباس اول صفوی، باغ و عمارت چهل ستون اصفهان را پایهریزی کند، شاه طهماسب صفوی، پس از انتقال پایتخت صفویه از تبریز به قزوین، دستور ساخت کاخی را میدهد که به عمارت کلاه فرنگی معروف بود. سرویس گردشگری: یزد از جمله شهرهای کویری، در مرکز ایران است که به عنوان نخستین شهر خشتی جهان به شمار می رود. به میدان اصلی این شهر رفتهاید؟ من این طور بهت توضیح میدم: میدان نقش جهان اصفهان هنوز هم با همون شکوه و عظمت در جای خودش وجود داره! به بر تخت نشستن پادشاهان صفوی حکومتی در ایران به وجود آورد که بعد از حکومت ساسانیان این عظمت را به خود ندیده بود. نظرسنجیها نشان میدهد که اینجا یکی از بهترین رستورانهای یزد است، البته به سبک ایتالیایی. در تنگ بری نقوشی به شکل تنگ در سقف و دیوارههای بنا ایجاد میکنند که بستگی به هنر دست طراح آن دارد و این طراحی به بهترین شکل خود در تالار عالی قاپو خود را نشان میدهد. در هرکدام از این بناها افرادی به عنوان راهنما حضور دارند که شما را در جهت گشت و گزار راهنمایی میکنند. نقاشی های دیواری کلیسای وانک با کاشی های طلایی و آبی قاب شده اند و فضایی گرم و غنیرا در داخل کلیسا ایجاد میکنند. مغازه دایی غفور، فضایی ساده، خودمانی و کوچک دارد و صبحانههایش حسابی دلچسب است.

همچنین در دو طرف سالن مرکزی عمارت چهلستون تصاویر از سفرا و افراد اروپایی وجود دارد که در آن زمان در شهر اصفهان حضور داشتند. یكی دیگر از حمامهای تاریخی ایران كه تبدیل به موزه مردمشناسی شده است، حمام چهارفصل در شهر اراك است كه بزرگترین حمام ایران نیز محسوب میشود. این میدان که یکی از دیدنی های بلامنازع این شهر محسوب می شود، گردشگران و توریست ها را از همه جای ایران و جهان به سمت خود می کشاند. بنای این حمام كه در میدان خان و در كنار سایر اجزای مجموعه خان یزد واقع شده، به دستور محمدتقیخان بافقی، حاكم یزد در سال 1212 هجری قمری ساخته شد. حمام خان یزد معروف به گرمخانه یا گرمابهی نور در سال ۱۲۱۲ ه.ق به دستور محمدتقی خان بافقی، حاکم یزد، در زمینی به مساحت ۱۱۷۰ متر مربع و زیربنای ۹۰۰ متر مربع بنا گردید. همچنین در ابتدای احداث، این پل با طول ۳۶۰ متر به همراه ۴۰ طاق بزرگ ساخته شده بود، اما رفتهرفته این طاقها کمتر شد و امروز شاهد ۳۳ دهانه ۱۴ متری هستیم که در نهایت طول پل را ۲۹۵ متر کرده است. این میدان که با نام میدان شاه بصورت تاریخی و بعد از انقلاب با نام میدان امام نامگذاری شد ، در مرکز شهر اصفهان واقع شده است و به عنوان قلب تاریخی این شهر شناخته می شود. در اولین اقدامات سلطنت صفویان، میدان نقش جهان تبدیل به محل قرار گیری ساختمانهای دولتی و همچنین کاخ شاه گردید.

کافهها و غذاخوریهای بسیار متنوعی در پیرامون میدان نقش جهان وجود دارد که میتوان ساعاتی در آنها نشست و خستگی گشت و گذار میدان و آثار تاریخی پیرامون آن را از تن به در کرد و در عین حال لذت نوشیدن یک نوشیدنی معطر و سنتی و یا غذاهای خوشمزه اصفهانی را چشید.پس در سفر به اصفهان کافهگردی، درشکهسواری، تجربه غذاهای سنتی خوشمزه و از همه مهمتر عکاسی از بناهای تاریخی این شهر فوقالعاده را فراموش نکنید. قنات های باغ و سیستم آبرسانی از جذاب ترین عناصر باغ دولت آباد یزد است و میتوان به اب اشاره کرد. اگر چه همیشه پر از مشتری است، سرعت خدمات آن بالا است. هر آنچه باید درباره کویر مصر پر طرفدار بدانید! باغ گل ها را باید بخاطر تنوع بالای گیاهان و گل های آن مرکز تنفس طبیعی و ریه های اصفهان در نظر بگیرند. فضای بینه از نظر مساحت و تزئینات ازسایر فضاها مشخص تر بوده و در اطراف آن سکوهای نشیمن و رختکن و در زیر سکوها حفره های جای کفش تعبیه شده و در بالای سقف گنبدی شکل بینه حمام، نورگیرزیبایی قراردارد. در واقع این بنا در سمت شمال بزرگراه اصفهان به نجف آباد و ۲ کیلومتر بعد از منارجنبان قرار گرفته است. شما می توانید از طریق سه در ورودی وارد این باغ شوید، اگر علاقه مند هستید که یک مسیر قدیمی را در این باغ مشاهده کنید بهتر است از درب قدیمی آن که در قسمت شرقی باغ قرار دارد وارد باغ چهل ستون اصفهان شوید. بهتر است بدانید کار تزئینات این مسجد تا زمان حکومت دو تن از جانشین های شاه عباس نیز ادامه داشت. برای حفاظت و نگهداری بهتر از این نقاشی ها، روی آن ها را با محلولی که باعث تثبیت تصاویر می شود پوشانده اند.

این حمام كه از بناهای دوره قاجار محسوب میشود، در خیابان مدرس در راسته بازار و در میان بافت قدیمی شهر كرمانشاه واقع شده است. «کافه هنر» یکی از دنجترین کافه های شهر یزد است. احتمالا میتوان گفت که غذاهای خوشمزه از آداب و رسوم سنتی و فرهنگ مردم یزد بوده و هست. یکی از بهترین رستوران های یزد که البته قیمت ارزانی ندارد و لوکس محسوب میشود را میتوان رستوران ملک التجار نامید. در لیست بهترین کافه رستوران های یزد از دید مشتریان، نام کافه دپسا به وضوح به چشم میخورد. در طراحی ساختمان حمامها با ایجاد راهرویی پیچدرپیچ در حدفاصل دهلیز و ورودی حمام با تعدیل تفاوت دمای سرد بیرون و دمای گرم داخل، مانع از سرماخوردن مراجعان میشدند.فضای داخل گرمخانه به چند محل جهت كیسه كشیدن، تمیز كردن و خزانهها تقسیم میشده است. ساختمان ايوان جنوبي مسجد كه در مرحلهي دوم تغييرات دورهي سلجوقي انجام شد و همچنين پوشش رواقهاي سرباز شرقي و غربي مقصوره كه بعدها در اواخر قرن 8 ق./14 م. وي با اشاره به فروريختن سقف، پنجره و ايوان مسجد و درمعرض باد و باران قرا گرفتن اين کتيبه اظهارداشت: به دليل وجود گل بر روي کتيبه تا پيش از عمليات مرمت امکان خواندن کتيبه وجود نداشت. مسجد مورک نیز در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت قرار دارد که در اوایل دوره صفویه بنا شده و شبستان آن اقتباسی از مساجد اولیه دوره اسلامی در منطقه جنوب کشور است. مسجد امام اصفهان با تکیه بر تجربیات گذشتگان در طرح بنا و تزیینات، بهنهایت اوج تحول معماری مساجد در ایران نایل میآید.

یکی اینکه مساجدی که بانوان می ساختند فاقد مناره بودند و دیگری اتحاد شیعه و سنی است چراکه مساجد شیعی دارای دو مناره و مساجد سنتی دارای یک مناره هستند پس این مسجد را بدون مناره ساختند تا پیروان هر دو مذهب بتوانند از آن استفاده کنند. بعد از خواندن لیستی از کافهها و بهترین رستوران یزد، انتخاب محل سرو ناهار و شام ساده تر خواهد شد. به طور کلی در شهر یزد میتوانید ترکیب های زیبایی از طبیعت چشم نواز با سنت زرتشتیان تا قاجار را ورق بزنید که اثر آن در معماری رستوران ها و به خصوص این باغ رستوران زیبا به وضوح هویداست. حالا که داریم کلیسای وانک از جاهای دیدنی اصفهان را معرفی میکنیم نباید از معماری و نقاشیهای تاریخی آن بیتوجه بگذریم. اما دستۀ دوم گروهی از باستانشناسان خبره هستند که از ایتالیا عازم ایران زمین شدند و به بررسی بنا پرداختند. همانطور که گفته شد سی و سه پل اصفهان 40 دهانه داشته و طول آن حدود 360 متر بودهاست، اما امروزه تنها 33 دهانه آن باقی مانده و طول پل نیز به 295 متر کاهش یافتهاست. کاخ عالی قاپو دارای 6 طبقه با ارتفاع 48 متر می باشد، تعداد طبقات به یک اندازه در قسمت های مختلف بنا دیده نمی شود، دید عالی قاپو از قسمت شرق طوری نمایان است که گویی بنا 2 طبقه و غرب 5 طبقه است که هر کدام زیبایی به خصوصی دارد.

اما نکته جالب معماری این ساختمان این است که از هر جهت که به کاخ نگاه میکنید تعداد طبقات متفاوتی میبینید. از بین همه طبقات هم، یک طبقه است که بهراحتی نباید از کنار آن گذشت: اتاق صوت. یکی دیگر از نظریه مربوط به آناهیتا می باشد که به عدد 33 ارتباط دارد. تاریخ ساخت حمام كوچك به عصر صفویه مربوط است و همراه با بنای اولیه باغ ایجاد شده است. نقش جهان نماد فرهنگ، اصالت، تاریخ و هنر ایرانیها است. این نخل از مجموعه مشبکی از چوب های تراشیده شده با گره چینی ها و تیرهای بزرگ ساخته شده است و طرح کلی آن به شکل درخت سرو که نماد آزادگی است می باشد. فرش ایرانی از جمله مهمترین طرح های اصیل شهر اصفهان می باشد. احداث مسجدجامع را نیزمربوط به نیمه دوم سده سوم قمری،درزمان حکومت "عمرولیث"ودرعصر صفاریان ویاقبل از سلاجقه می دانند، مسجدی که در ترسیم ماکسیم سیرو دارای انحراف قبله بود.درسده چهارم قمری،مسجدجامع یزد در حومه شهرقرارداشته،که درواقع درکنار آتشکده زرتشتی بنا شده بود. این مجموعه درواقع یک هتل سنتی است که رستورانی مجلل با غذاهایی خوشمزه را نیز در خود جای اجاره خودرو جهت سفر داده. این حمام همچنین تنها حمام كشور است كه در آن بخشی مجزا به اقلیتهای مذهبی اختصاص داده شده است. همچنین به علت این خیابان کشی برخی فضاهای اصلی آن مانند بازار پنجعلی و بازار ارسی دوزها از بین رفت. نقاشیها و نگارگریهایی از چهارفصل سال در چهارگوشه از این حمام علت نامگذاری آن به چهارفصل است. زیلو به علت تاروپود پنبهای آن، دوام بیشتری نسبت به فرشهای پشمی دارد و فاقد تنوع رنگی میباشد. بخش میانی این تکیه نسبت به سایر طاق نماها ارتفاع بیشتری دارد و دلیل این امر هم به احتمال زیاد این است که این قسمت مکانی برای بزرگان شهر بوده است تا به عنوان ارشد ترین مقام های دولتی در مرکز تکیه قرار گیرند و به تماشای تعزیه مشغول شوند.

بخش میانی تکیه ارتفاع بیشتری نسبت به طاقنما دارد و احتمال میرود محل جلوس بزرگان شهر بوده باشد. مناره های تکیه هم بر بالای قسمت میانی قرار دارد که شکوه خاصی را به آن بخشیده است. در حال حاضر هم قسمت شمالی این بازار رونق اقتصادی بسیار زیادی دارد و انواع مغازه های فروش پارچه، شیرینی، طلا، فرش و… بیشترین کالاهایی که امروزه در این بازار به فروش می رسند عبارت اند از شیرینی، طلا و فرش. مثل گنبد حضرت رضا ( ع ) ۲ـ صورتی دیگر که دنباله خود از پاکار به طرف داخل متمایل و بعد سوار گریو می شود که آن را آوگون نامند به این شکل خود نیز آوگون نامند به این شکل خود نیز آوگونه گویند . دیوارهای داخلی عمارت با تصاویری از هنرمند مشهور دوره صفوی که رضا عباسی نام داشت مزین شده است. دیوارهای داخلی سربینه در گذشته با نقاشیهای زیبایی منقوش شده بودند که حالا متأسفانه بخش اندکی از آنها باقی مانده است. بعدها در دوره پهلوی این بازار بواسطه ساخته شده خیابان شاه، به دو قسمت تقسیم شد و متاسفانه بسیاری از بخش های آن هم از بین رفت. نظام الدین حاجی قنبر در قرن نهم هجری به حکومت شهر یزد رسید و در کنار ساخت بناهای بسیاری از در یزد، این بازار را هم با نام خود به یادگار گذاشت. بازار حاجی قنبر توسط شخصی به نام نظام الدین حاجی قنبر جهانشاهی که حاکم یزد بود، ساخته شده است. دیگر آب انبار آب انبار تکیه یا حاجی قنبر است که در کنار بازارچه و با موافقت امیر چخماق و به دستور و هزینه نظام الدین حاجی قنبر جهانشاهی در بازار احداث شد.

، مولای اعظم، «سید رکن الدین نظام الحسینی»، در سمت قبله بنای علاء الدوله (1) ۞، زمین وسیعی را اختیار کرده و ساختمان مجللی (2) ۞ را بنیاد نهاده است. این مجموعه که شامل بقعه و مسجد است از خشت و گل و به وسیله یکی از یاران او با نام مولانا غیاث الدین علی منشی در سال 784 بنا شده است. این نخل یک تابوت چوبی عظیم است که در مراسمی تحت عنوان نخل گردانی به وسیله مردم حمل می شود و یکی از نمادهای عزاداری ماه محرم محسوب می شود. در سالهای بسیار دور برای روشن کردن آتش، کبریت یا وسیله ای دیگر در اختیار نبود به همین منظور در یک مکان، آتشی همواره روشن بود تا مردم بتوانند روزانه گُلی از آن آتش برداشته و اجاق خانههای خود را روشن کنند. این میدان در پیش از دوران پهلوی به آرامگاهی برای مردگان تبدیل شد و برخی از مردم بخاطر اعتقاد و احترام به حسینیه، مردگان خود را در آنجا دفن می کردند. محله امیر چقماق از جمله محلات معروف و قدیمی یزد می باشد که ازسمت شمال به محله سرباز ، ازجنوب به محله خواجه خضر ، از شرق به محله نظر کرده ، واز غرب به خیابان امام خمینی محدود میشود .ودر ضلع جنوبی میدان امیر چقماق قرار گرفته است . این مجموعه دارای اتاق ها و ساختمان هایی در چهار جهتِ تپه بوده که تا زیرِ اتاقک آتشگاه ادامه مییافته اند و البته اکنون تنها سازه های بخشِ شمالی و بخشی از قسمتِ شرقی سالم مانده اند و به نظر میرسد مربوط به بازسازیِ این بنا در دوره پهلوی باشند. در نظر گرفتن روشنایی مناسب و لازم و به تبع احترام به ارضای حس زیبایی شناسی کاربران نیز از دیگر ویژگیهای منظر مطلوب شبانه است. هر یک از حیاط ها در دو طرف دارای درب ورودی برای مهمانان است که بعد از داخل شدن با اتاق هایی به سبک معماری قدیمی مورد استقبال قرار می گیرند.

این هفت ورودی به چند کوچه و راههای خروجی متصل میشوند.عکس از ویکیمدیا (عکاس: Liana.yazd) مسجد جامع یزد قدیمیترین نمونه معماری در قرن نهم هجری در معماری ناحیه مذهبی یزد است. آب انبار میدان که به فرمان امیرچخماق همراه با مسجد با شکوه این مجموعه در ضلع غربی میدان ساخته شد، در زمان احداث خیابان از بین رفت و در حال حاضر هم اثری از آن دیده نمی شود. این بانو که آرامگاهش در شمال این میدان قرار دارد، در قرن نهم از دنیا رفته است و مسافران و توریست ها بر سر مراز او رفته و یادش را گرامی می دارند. در کافه دپسا میتوانید در فضای مخصوص استعمال دخانیات بنشینید و بدون مزاحمت برای سایرین از آن استفاده کنید. حسین بنا برای اولین ابتکاری به کار برد به این صورت که نقشه ساخت پلی را در عریضتر قسمت زاینده رود کشید. بازار حاجی قنبر در مجموعه امیرچخماق در دوره پهلوی به واسطه ساخته شدن خیابان شاه به دو قسمت تقسیم شد. ماکسیم سیرو خاورشناس فرانسوی معتقد است که این مناره ها در دوره حکومت امیرچخماق در سال ۸۲۵ ه.ق به بنا اضافه شده است. در دوره صفویه و در زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار هم بخشی هایی به شبستان افزوده و قسمت هایی هم مرمت شد. او در زمان حکومت خود آثار زیادی را در یزد بنا کرد که یکی از آن ها همین بازار بود که امروزه به حاجی قنبر شناخته می شود.

از دیگر «گرمابهموزهها»، حمام فین كاشان است كه در مجموعه باغ فین قرارگرفته و به عنوان قتلگاه امیركبیر شناخته میشود. بخش جلوخان یا بیرونی باغ برای استقرار کاروانها، برگزاری مراسم ورزشی، تشریفات و انجام امور حکومتی استفاده میشده است و شامل ساختمانهای تالار آیینه در سه طبقه، عمارت تهرانی، ساختمان سردر اصلی، باغ ناصر، دو بازارچه، دو برج دیدبانی، آبانبار عمومی و دیوانخانه در سمت شرقی باغ میگردد. تکیه به مکانی گفته می شود که غرفه های زیادی دارد و در هنگام عزاداری و انجام مراسم نخل برداری حاکم در قسمت شاه نشین و بانوان در دیگر قسمت ها مراسم را تماشا می کنند. یکی از مشخصه های مهم یزد که به اندازه بادیگرها و کوچه های مسقفش مورد اهمیت قرار داشته و اکنون هم به عنوان یکی از محبوب ترین قسمت های بافت تاریخی یزد می باشد، آب انبارها هستند. معماری اسلامی مسجد جامع یزد چند قسمت دارد؟ حمامهای تاریخی نقش مهمی در معماری و تاریخ سرزمین ما دارند. این شهر زیبا که در آغوش گرم کویر لوت جا خوش کرده است، با گذر سالهای طولانی هنوز هم بوی تاریخ و سنت، در کوچه پس کوچههای آن در میان خانههای خشتی و سقفهای گنبدی قدیمی به مشام میرسد. مسجد امیر چقماق که در تاریخ یزد به نام مسجد جامع نو و یا مسجد دهوک نیز خوانده شده در دوره تیموری به همت امیرجلالالدین چقماق شامی حاکم یزد از امراء و سرداران و مقرب درگاه شاهرخ و همسرش ستی فاطمه خاتون احداث شدهاست.

به همین دلیل، بیش از نیمی از مشتریان به طور مرتب به این کافه میآیند تا فقط یک کاسه سوپ عدسی لذیذ آن را بخورند. ولی همان طور که گفتیم هنوز دو آب انبار دیگر در مجموعه وجود دارد که اسامی آن به شرح زیر است. همچنین ورودی بازار حاجی قنبر هم از غرفه میانی این تکیه است و ورودی به آب انبار نیز از طریق یکی از غرفه های ضلع غربی تکیه امکان پذیر است. ورودی بازار حاجی قنبر در غرقه میانی این بنا واقع است و راسته بازار در پشت آن قرار دارد. 3.تالار اصلی در بخش شمالی ایوان و اتاقها در سمت شرقی و غربی قرار دارند. حدود سی سال پیش، در بلوار باهنر شعبه اصلی پیتزا فروتن افتتاح شد. به طور کلی باید بگوییم با وجود آن که از ساخت مناره های این تکیه در حدود 80 سال می گذرد ولی با این حال طوری طراحی شده اند که معرف نوع مخصوصی از معماری شهر تاریخی یزد است. معاون معماری و شهرسازی ادارهکل راه و شهرسازی استان زنجان عنوان کرد: یکی از ویژگیهای محدوده بافت تاریخی زنجان، مربوط به باغات جنوب زنجان به میزان ۱۵۰ هکتار بوده که این ویژگی، بافت تاریخی زنجان را نسبت به سایر شهرهای کشور متمایز کرده است. اسفند ۱۳۹۹ دانشگاه صنعتی ربات کنترل از راه دور زیرآب را طراحی کرد و ساخت.

در بخش شمالی سازه اتاق هایی دیده می شود که به هم راه دارند. علاوه بر ساختمان اصلی که مختص شاه است در این مجموعه بخش هایی از ساختمان های تازه تاسیس دیگر را به درمانگاه سلطنتی، اصطبل شاهی، محل نگهبانان و مطبخ اختصاص دادند. در این دوره به سبب خیابان کشی هایی که صورت گرفت و تغییراتی که به وجود آمد، کم کم جداره های میدان نخریب شد. در کنار تمام این زیبایی ها میدان امیر چخماق یزد در مرکز این شهر تاریخی خودنمایی می کند. هدف از ساخت این مجموعه ایجاد یك مركز تفرجگاهی در وسط شهر بوده است. این بنا دارای سه طبقه بود که در طبقه سوم آن نقاره خانه وجود داشت اما طبقه سوم آن تخریب شده است و امروزه تنها دو طبقه از آن باقی مانده است. طبقهی سوم آن، نقارهخانه بود که متأسفانه بهمرور زمان تخریب شد و امروزه، دو طبقه دارد. قطعا هیچچیزی بهاندازه روشنکردن آتش و نشستن به دور آن، لذت حضور در کویر را تکمیل نمیکند. به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، رفتن به مرکز کشور ایران و دیدن جلوه های کویری این سرزمین می تواند بسیار لذت بخش باشد. در خیابان هایش که قدم می زنید، خانه های خشتی و بادگیرهایش جلوه ای خاص دارد و شما را به دوره های قبل سوق می دهد.