چند نفر استعدادهای منحصر به فرد دارند. اما نتوانستند در گروه خود را به خوبی نشان دهند. یا آنچه را که می دانند به شیوه ای مناسب بیان کنند. اگر هنوز احساس می کنید که باید روی بیان خود کار کنید، بهتر است زودتر شروع کنید.

در این مدت چند فرصت را از دست خواهید داد. قسمت کلمات در نحوه گفتار بسیار مهم است و البته تکنیک گفتار تنها به کلمات محدود نمی شود و شامل زبان بدن می شود، بلکه قسمت زیادی از آن شیوه بیان خود است. پس سعی کنید تا جایی که می توانید گفتار خود را بهبود ببخشید.

آیا فکر می کنید باید تلفظ خود را بهتر کنید؟ آیا شغل شما به گونه ای است که مدام مجبور باشید در مذاکرات و کنفرانس ها شرکت کنید؟ پس این مقاله برای تو است.

بیان هنری چیست؟ و چرا باید تقویت شود؟

برای تعریف فرآیند بیان باید به فرآیندها و روش هایی اشاره کرد که برای انتقال آنچه در ذهن داریم به دیگران استفاده می شود.

بیشتر هنر بیان ما به فصاحت ما برمی گردد. چه می گوییم، چگونه صحبت می کنیم؟ صد در صد هنر بیان نیز به حرکات، احساسات و شیوه بیان خودمان برمی گردد.

بنابراین فن بیان شیوه ای است که گوینده با شنونده ارتباط برقرار می کند. اگر گوینده بتواند تکنیک بیان خوبی ارائه دهد، بهتر می تواند منظور خود را به شنوندگان ارائه دهد. بنابراین تقویت تکنیک بیان بسیار مهم است.
 

چرا مردم خود را خوب بیان نمی کنند؟

اما مردم چه انگیزه هایی دارند؟ اصولاً بیان مهارتی است که باید آموخته شود.

عامل اصلی که دستیابی به تکنیک های بیان کافی را برای برخی افراد دشوار می کند، عزت نفس پایین آنهاست.

همچنین اهمیت دادن به قضاوت دیگران باعث می شود نتوانند به درستی بر گفتار خود تمرکز کنند.

گاهی اوقات افرادی که دانش لازم را در مورد مشکل ندارند، نمی توانند آن را به درستی توضیح دهند، این مشکل می تواند بر مهارت آنها تأثیر منفی بگذارد.

کمرویی یکی از مواردی است که بر گفتار تأثیر می گذارد. اگر خجالتی باشید، نمی توانید خیلی ایده های خود را بیان کنید و در نتیجه مهارت های ارتباطی خوبی نخواهید داشت، اما با یادگیری هنر صحبت کردن، می توانید گفتگوی خوب و دلنشینی داشته باشید.
 

 

 

آیا مردم نیاز به بیان دارند؟

هنگامی که صحبت از بهبود مهارت های فنی می شود، سخنرانان و مدیران اجرایی که در مقابل مخاطبان زیادی صحبت می کنند در درجه اول در نظر گرفته می شوند. اما مهم نیست در چه موقعیتی هستید، خوب است بدانید که به فن بیان نیاز دارید.

به عنوان مثال، یک فروشنده کار خود را به خوبی انجام نمی دهد، مگر اینکه شما مهارت های ارتباطی خوبی داشته باشید. اگر ایده تجاری دارید، باید آن را به گونه ای ارائه دهید که مخاطب به خوبی درک کند و مشتاق استفاده از ایده باشد. حتی در یک جمع دوستانه، بیان خوب بسیار موثر است و باعث می شود دیگران با شما ارتباط بهتری برقرار کنند.

بنابراین تکنیک اسپیکینگ برای همه افراد لازم است و بسته به گروهی که با آن صحبت می کنید باید بسته به آن گروه از تکنیک اسپیکینگ استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

مهارت های ارتباطی می تواند ارتباطات شما را حتی زمانی که با خانواده خود صحبت می کنید بهبود بخشد، بنابراین همه باید مهارت های ارتباطی خود را بهبود بخشند. اکنون که اهمیت این مهارت را درک کردید، بهتر است بدانید که چگونه روش ارتباطی خود را بهبود ببخشید.

موثرترین راه برای افزایش بیان

برخی از افراد این مهارت را از ابتدا یاد گرفته اند و به این دلیل که بسیاری از اطرافیانشان مهارت های همدلی خوبی دارند. گاهی می بینیم که فن بیان بچه ها خیلی خوب است.

برخی از افراد به دلایل مختلف مانند عدم اعتماد به نفس، عزت نفس پایین، ندانستن فن بیان و غیره خوب صحبت نمی کنند. اما نگران نباشید راه های زیادی برای بهبود هنر ارائه وجود دارد و در مدت زمان کوتاهی با تمرینات ساده و آسان می توانید در تمامی جلسات دوستانه و رسمی به یک سخنران عالی تبدیل شوید. در زیر موثرترین روش ها را در این زمینه بررسی خواهیم کرد.

1. شنونده خوبی باشید.

برای اینکه سخنران خوبی باشیم، ابتدا باید مهارت شنیداری خود را تقویت کنیم. در هر کسب و کاری، استفاده از تجربیات دیگران می تواند موثر باشد. وقتی شنونده خوبی باشیم، می‌توانیم چیزهای خوب را از نحوه بیان دیگران بفهمیم و در صورت نیاز از آنها استفاده کنیم.

می توانید با گوش دادن به صحبت های دیگران لغات جدیدی یاد بگیرید و از طرفی زبان بدن جالب و موثری را در گفتگوهای آنها بیابید. حتی اگر بهترین معلم فن بیان باشیم، باز هم می توانیم بیشتر از دیگران یاد بگیریم.

2. واضح صحبت کنید.

آنچه در فن بیان اهمیت ویژه ای دارد، رساندن پیام به شنونده است. بنابراین، شما باید واضح صحبت کنید. بسته به سطح همکارتان و اطلاعاتی که در مورد موضوع مورد بحث دارید، به گونه ای صحبت کنید که او کاملاً بفهمد که چه می خواهید بگویید.

طعنه زدن و دو زبانه بودن منجر به سوء تفاهم می شود و از طرف دیگر ممکن است از سخنان شما مورد سوء استفاده دیگران قرار گیرد. دقیقاً آنچه در ذهن شماست را بگویید. از کلمات ساده و قابل فهم استفاده کنید تا مخاطب به راحتی متوجه شود.

3. روی لحن صدای خود کار کنید.

اگر سخنرانان و حرفه ای های موفقی را دیده باشید، خواهید دید که صدای خوبی دارند. آنها اغلب روی صدای خود کار می کنند و تمریناتی را برای بهبود صدای خود انجام می دهند.

اگر سخنرانی مهمی دارید، اجازه ندهید بدنتان کم آب شود یا گلویتان خشک شود. بهتر است آب گرم همراه خود داشته باشید و هر بار آن را بنوشید.

زمانی که شرایط راحت است آواز بخوانید، به خصوص آواز خواندن در حمام باعث بهبود صدا و لحن شما می شود.

4. دایره لغات خود را گسترش دهید.

تکنیک های زیادی وجود دارد که می توانید برای افزایش دایره لغات خود از آنها استفاده کنید. شنونده خوب بودن به طور خودکار دایره لغات شما را گسترش می دهد.

می توانید کلمات مهم و جدیدی را که برایتان جالب است در یک دفتر یادداشت کنید و گاهی از آنها در مکالمات خود استفاده کنید.

مترادف و متضاد را در کلمات پیدا کنید. در این صورت از کلمه اشتباه استفاده نخواهید کرد. سعی کنید آگاهانه از کلماتی که در مکالمات روزمره یاد می گیرید برای افزودن به گفتار خود استفاده کنید.

5. استفاده از فنون مکالمه;

کلمات را از گفتار خود خارج کنید. البته لازم نیست همه آنها را حذف کنید، بلکه سعی کنید در مواقع ضروری و کم از آنها استفاده کنید.

اگر کل سخنرانی شما مملو از تکرار باشد، مخاطب شما به شما علاقه ای نخواهد داشت. تکه کلام کلمه ای است که بیشتر در سخنرانی خود استفاده می کنید. من دوست دارم بگویم، واقعا، واقعا که…

اغلب افراد از این کلمات قبل از جملات خود استفاده می کنند و در گفتار آنها به وضوح قابل مشاهده است.

هر از چند گاهی صدای خود را ضبط کنید تا ببینید از کدام کلمات بیشتر استفاده می کنید. در این صورت می توانید روی آن کار کنید و به تدریج شیوه صحبت خود را تغییر دهید و سخنرانی بهتری داشته باشید.

6. در صورت لزوم توقف کنید.

هر کس نشانه های خود را دارد. هنگام صحبت کردن، باید بتوانید در صورت نیاز حرکات جالبی انجام دهید. برای این کار هم می توانید تمرین کنید.

قبل از اینکه این کارها را در صحبت های خود انجام دهید، آن ها را جلوی آینه انجام دهید و اگر احساس می کنید تاثیر مثبتی بر ذهن دیگران دارد، حتما از آن استفاده کنید.

البته به یاد داشته باشید که آنقدر ژست نگیرید که شبیه یک خودشیفته به نظر برسید. خودشیفتگی شما به دیگران منتقل می شود.

7. از زبان بدن استفاده کنید.

استفاده از زبان بدن در تکنیک های ارتباطی بسیار مهم است. هنگام صحبت کردن از زبان بدن خود هوشمندانه و درست استفاده کنید.

برای این کار بهتر است تمرین کنید. زبان بدن می تواند کلمات شما را بهتر درک کند. همچنین مانند مونولوگ ها باعث خستگی نمی شود. زهرا شیراحمدی

وقتی به صحبت های دیگران گوش می دهید، به زبان بدن آنها دقت کنید و به چیزهایی که برای شما جذاب است توجه کنید و در زمان مناسب به آنها عمل کنید.

زبان بدن بعد از مدتی هوشیاری خود را از دست می دهد و شما بدون دلیل آن را تکرار می کنید. بنابراین عمداً زبان بدن خود را طوری برنامه ریزی کنید که بتوانید هنگام صحبت کردن او به طور خودکار آن را اجرا کنید.

اعمالی مانند استفاده از دست، تماس چشمی، تکان دادن سر، لبخند زدن، اخم کردن و حرکاتی که همزمان با صحبت کردن اتفاق می‌افتند، بخشی از زبان بدن محسوب می‌شوند. روی آنها کار کنید و حرکت های جذاب و به موقع انجام دهید.
 

8. مثال بزنید و داستان بگویید.

راوی حرف شما را بهتر می فهمد یا شنوندگان از گفتار شما خسته نمی شوند. بنابراین بهتر است بین گفتگوها مثال بزنید و داستان بگویید. به خصوص در سخنرانی های طولانی، زمانی که شنوندگان ممکن است خسته شوند، بازگویی می تواند آنها را به هیجان اصلی سخنرانی شما بازگرداند.

از مثال ها و داستان ها استفاده کنید تا به مخاطب کمک کنید تا معنای برخی از کلمات شما را بفهمد. مثال زدن می تواند بسیار مفید باشد. وقتی محتوای خود را با داستان ترکیب می کنید، مخاطب منظور شما را می فهمد و می فهمد که چه می گویید.

9. از صداهای نامفهوم استفاده نکنید;

گاهی اوقات در مکالمه از کلماتی استفاده می کنیم که واضح نیستند مانند huoom، aaa و غیره.

اگر صدای خود را ضبط کنید و به آن گوش دهید متوجه می شوید که این کلمات چندان خوشایند نیستند و ما معمولا زمانی از آنها استفاده می کنیم که نمی دانیم چه بگوییم و این صداها نشان می دهد که ذهن ما و کلام ما هماهنگ هستند.

این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که تمرکز خود را از دست می‌دهید یا ذهنتان به این فکر می‌کند که بعداً چه بگویید. شما باید سعی کنید به جای استفاده از کلماتی که منطقی نیستند، ساکت باشید.

ساکت بودن علاوه بر جلب توجه مخاطب نشان می دهد که شما به آنچه می گویید توجه کافی دارید.

10. ارتباط چشمی برقرار کنید.

هنگام صحبت با مخاطبان خود ارتباط چشمی برقرار کنید. حس اعتمادی که به آنها می دهید آنها را تشویق می کند تا با دقت بیشتری به حرف های شما گوش دهند. وقتی با آنها تماس چشمی برقرار می کنید، احساس نزدیکی می کنند.

البته باید بدانید که نگاه کردن به یک نفر شما را رنج می دهد. سعی کنید همه آنها را ببینید. آنها را در چند ثانیه تماشا کنید و حتی یک مورد را از دست ندهید.

علاوه بر این، داشتن تماس چشمی به شما این امکان را می دهد که احساسات آنها را در مورد گفتار خود درک کنید. این به شما کمک می کند روند سخنرانی خود را بهبود ببخشید، بدانید که مخاطبان چقدر از شما و سخنرانی شما راضی هستند و اگر احساس می کنید خسته هستند، می توانید قسمت های جالب سخنرانی خود را افزایش دهید.

11. با اطمینان صحبت کنید.

سعی کنید اطلاعات کافی در مورد موضوع بحث خود به دست آورید تا در سخنرانی خود کاملاً مطمئن باشید. اطمینان حاصل کنید که حس اعتماد به نفس شما به دیگران نیز گسترش می یابد. اگر آزادانه و بی هدف صحبت کنید و اعتماد و اعتمادی به حرف های شما وجود نداشته باشد، دیگران به راحتی متوجه این موضوع می شوند و دیگر تمایلی به گوش دادن ندارند.

وقتی از شما سوالی پرسیده می شود، بهتر است قاطعانه پاسخ دهید. داشتن یک منبع کامل از اطلاعات در مورد سخنرانی شما می تواند این بخش را آسان تر کند.

البته به یاد داشته باشید که اگر منبع مشخص و اطلاعات کافی برای بخشی از سخنرانی خود ارائه نمی کنید، سعی کنید از کلماتی مانند فکر می کنم، گمان می کنم و... استفاده کنید در این صورت نیازی نیست دیگران را متقاعد کنید. که آنچه شما گفتید صحیح است و می توانید نظر آنها را نیز جویا شوید.

12. یکنواخت صحبت نکنید;

من در مورد لحن صحبت کردم. اما یکنواخت صحبت کردن موضوع ظریف تری است. گاهی اوقات ما آن صدای خوب را داریم، اما از ابتدا تا انتهای سخنرانی با یک ریتم یکنواخت صحبت می کنیم و نمی توانیم از صدای خود به درستی استفاده کنیم.

برای اینکه صحبت شما یکنواخت نباشد، بهتر است یاد بگیرید که لحن صدای خود را تغییر دهید. گاهی باید آهسته صحبت کرد، گاهی باید صدایت را بلند کرد یا نحوه صحبت کردنت را تغییر داد.

این کار باعث جلب توجه مخاطبان به سمت شما می شود و در این صورت به گوش دادن توجه می کنند و صحبت شما نیز زیبا به نظر می رسد.

13. مکالمه خود را بنویسید.

اگر می خواهید نقاط ضعف و قوت سخنرانی های خود را بشناسید، سعی کنید جلسات تمرینی ترتیب دهید که در بهبود تکنیک صحبت کردن به شما کمک زیادی می کند.

تصور کنید در یک کنفرانس خبری بزرگ هستید، یا در حال صحبت با افرادی هستید که باید با آنها صحبت کنید و دلیل بیاورید.

قبل از جلسه اصلی، صدای خود را در حالت اسپیکینگ تمرین و ضبط کنید. در این صورت، می‌توانید مشکلات صحبت کردن خود را قبل از شروع جلسه عمومی پیدا کرده و برطرف کنید و به شما کمک می‌کند تا یک سخنرانی عالی را ارائه دهید.
 

14. در مقابل آینه تمرین کنید;

اگر می خواهید تکنیک اسپیکینگ خود را تمرین کنید و مهارت های ارتباطی خود را تقویت کنید، بهتر است تمرینات مختلفی را انجام دهید.یکی از این تمرین ها، تمرین تکنیک صحبت کردن در مقابل آینه است.

جلوی آینه بایستید و صحبت کنید. خودتان را به عنوان شنونده در نظر بگیرید. اگر چنین است، مراقب زبان بدن خود باشید، به حرکات خود دقت کنید و مراقب آنچه می گویید باشید. این تمرین علاوه بر نوشتن صدای شما می تواند حرکت بدنی و گفتار را تقویت کند.

15. ساختاری برای گفتگوهای خود داشته باشید.

شاید متوجه شده باشید که برخی افراد هنگام صحبت از این شاخه به آن شاخه می پرند. این امر درک کامل آنچه را که می گویند برای شنوندگان دشوار می کند. برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است چارچوبی برای گفتگو داشته باشید.

مثلا، معرفی کنید و بدانید از کجا شروع کنید و کجا بروید. نباید حرف دیگران را قطع کنید.

همچنین، اگر کسی از شما سوالی می‌پرسد، به سوال او پاسخ دهید، منحرف نشوید و از همان جایی که ترک کردید ادامه دهید.

این تضمین می کند که آنچه می خواهید بگویید را فراموش نکنید. همچنین بهتر است نکات مهم سخنرانی خود را روی کاغذ بنویسید تا هنگام صحبت، حرفی را که می گویید از دست ندهید.

16. گاهی در حین صحبت لبخند بزنید.

لبخند حس بهتری به مخاطب می دهد. وقتی جلسه غیررسمی است، خوب است که لبخندی بر لبان خود بیاورید.

البته نباید به صورت مصنوعی انجام شود. اگر لبخند شما از ته دل باشد، بهتر است شنونده آن را به خوبی درک کند. هرازگاهی لبخند زدن باعث می شود احساس بهتری داشته باشید و احساسات منفی را از بین ببرید.

17. تقویت گلو.

برای تقویت حنجره لازم نیست کارهای سختی انجام دهید. تغییر مواد تشکیل دهنده می تواند راه زیادی را برای شما به ارمغان بیاورد.

غذاهای اسیدی می توانند روی گلو اثر منفی بگذارند، همچنین آب سرد و آب بسیار داغ برای گلو مفید نیست. اگر می خواهید پر سر و صدا باشید باید از این غذا اجتناب کنید.

تمریناتی برای بهبود کیفیت صدا و عملکرد حنجره وجود دارد. صداهای خاصی می توانند ماهیچه های حنجره را تقویت کنند، تمریناتی در این ناحیه وجود دارد، مثلاً گفتن "زووووو" یا "اووووووو" به مدت 20 ثانیه.

همچنین می توانید یک مداد زیر زبان خود قرار دهید و صحبت کنید، این کار کلماتی را که اشتباه تلفظ می کنید نیز اصلاح می کند و گفتار شما را بهبود می بخشد.

18. تعداد گفتار;

صحبت کردن یکی از تکنیک هایی است که باید برای بهبود ارائه خود از آن استفاده کنید. با این حال، از بقیه تکنیک ها استفاده کنید، اما آنقدر صحبت نکنید که شنوندگان متوجه نشوند.

بهتر است هنگام صحبت کردن، آهسته و با دقت صحبت کنید. بگذارید دیر آمدها با شما بیایند. وقتی حساب می کنید، این فرصت را دارید که به کلمات و تمرکزی که باید داشته باشید فکر کنید.

19. از گفتگوهای بد بپرهیزید.

شايد اين طور باشد كه هنر و بيان مستقيماً پيش نمي روند; اما هر چیزی که باعث ایجاد احساسات منفی در مخاطبان شما شود، بر تکنیک صحبت کردن شما نیز تاثیر می گذارد.

مثلاً گفتار منفی خود به خود یا بدون انگیزه باعث می شود ذهن مخاطب به سمت موضوعات منفی برود. بنابراین، سعی کنید در گفتگوهای خود در مورد چیزهای منفی صحبت نکنید.

در مورد هر موضوعی که صحبت می کنید، قطعاً جنبه های مثبتی در آن وجود دارد. اما اغلب جنبه های مثبت آن را بررسی کنید و در مورد نتایج مثبتی که می خواهید با آن به دست آورید بحث کنید. در این صورت قسمت های منفی آن برجسته نمی شود.

20. احساسات خود را کنترل کنید.

هنگام صحبت کردن، احساسات خود را کنترل کنید. ممکن است در یک گروه در حال بحث یا بحث در مورد یک موضوع باشید و نظرات منفی زیادی بشنوید.

در این زمان بسیار مهم است که احساسات خود را تحت کنترل داشته باشید. اگر دوست دارید عصبانی شوید یا خوشحالی خود را بیش از حد نشان دهید، این مشکل می تواند روی تکنیک بیان شما تاثیر منفی بگذارد و از نظر مهارتی چندان مناسب نیست.
 

21. اعتماد به نفس داشته باشید.

به خودت ایمان داشته باش و بر ترست غلبه کن. وقتی صحبت می کنید، اعتماد به نفس بخش مهمی از رفتار شماست. فرد با اعتماد به نفس با اطمینان صحبت می کند و شنوندگان آن را از دست نمی دهند. برای اینکه نشان دهید اعتماد به نفس کافی دارید، باید تماس چشمی را حفظ کنید، محکم صحبت کنید و لبخند بزنید. همه این موارد قبلاً به طور جداگانه برای بررسی شیوه های بیان بررسی شده است.

اگر با اعتماد به نفس احساس راحتی نمی کنید، سعی کنید قوی باشید. بدانید که مهارت های زیادی دارید که می توانید از آنها استفاده کنید.

شما منحصر به فرد و خاص هستید، پس نگران این نباشید که دیگران در مورد شما چه فکر می کنند. و مطمئن باشید که بیشتر اوقات شما خیلی بهتر از آنچه فکر می کنید به نظر می رسید.

22. از ترس خلاص شوید;

یکی از ترفندهای فن بیان این است که ترس را از خود دور کنید. جلسه ای که برگزار می کنید ممکن است برای شما بسیار مهم و مهم باشد. بنابراین گاهی ترس ما را از انجام کار درست باز می دارد. حتی اگر حرف بزند. پس ترس را کنار بگذارید.

بدترین سناریوی ممکن را برای خود تصور کنید، خواهید دید که حتی پس از آن هم می توانید ادامه دهید نیازی نیست به خودتان اجازه دهید مرعوب شوید

با این حال، آگاه باشید که همه چیز همیشه بهتر از آنچه فکر می کنید پیش می رود. وقتی درگیر صحبت و بحث در مورد موضوعات می شوید، ترس های خود را به طور کامل فراموش خواهید کرد، بنابراین ابتدا شروع به ترس نکنید.

23. قبل از جلسات مهم استراحت کنید.

اگر احساس کمبود اعتماد به نفس دارید یا بر ترس های خود غلبه کرده اید، بهتر است قبل از رفتن به جلسه سخنرانی آرام باشید.

این به شما کمک می کند خود را کنترل کنید و احساسات خود را کنترل کنید.

آرام کردن ذهن و بدن قبل از اهداف و سخنرانی‌هایتان می‌تواند کمک زیادی به شما کند.

روش های آرامش بخشی مانند تنفس عمیق، تمرکز بر لحظه حال و غیره. می تواند قبل از جلسه به شما کمک کند و باعث شود بیان بهتری داشته باشید.

همه این تکنیک ها می توانند در توسعه هنرهای بیانی شما موثر باشند. آنها همچنین به شما کمک می کنند تا با گفتگوهای مناسب و مرتبط، پیشرفت خود را در انواع دوستی ها و گروه های کاری تسهیل کنید.

مهارت های ارائه خود را بهبود بخشید.

همه باید مهارت های گفتاری خود را بهبود بخشند. حتی اگر در این زمینه مهارت دارید بهتر است فکر کنید و پیشرفت کنید.

برای این کار نیازی نیست سخت کار کنید، متوجه خواهید شد که با تکنیک های ساده می توانید به راحتی به یک سخنران عالی تبدیل شوید. اما در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به سایت کارلیپ مراجعه کرده و از مقالات وبلاگ کارلیپ استفاده نمایید.

البته استفاده از این سایت فقط ارائه مقالات سازنده نیست. آموزش فن بیان زهرا شیراحمدی  اگر نیاز به استخدام کارمندان یا راه اندازی کسب و کار دارید، می توانید از این سایت نیز برای رسیدن به هدف خود استفاده کنید. بسیاری از فرصت های شغلی در آن دسته بندی شده است. بازدید از این سایت قطعا بهترین راه برای یافتن و استخدام کار است.