در هر شغلی صاحبان مشاغل باید نامی برای محصولات و خدمات خود انتخاب کنند، به عبارتی هر کالا و محصولی نیازمند برند و نشان اختصاصی است. در ایران برای ثبت برند هیچ اجبار و الزامی وجود ندارد و فقط با اختیار و انتخاب صاحب شغل مراحل ثبت برند آغاز می‌شود. شاید از خود بپرسید که ثبت برند چه لزومی دارد؟ ثبت برند مزایای زیادی دارد، امروزه افراد زیادی با سواستفاده از خلاقیت دیگران باعث اختلال در مسیر کاری آنان می‌شوند. این سواستفاده می‌تواند راجع به نام تجاری شما باشد. زمانی که محصول شما یک نام تجاری اختصاصی دارد اما این نام ثبت رسمی نشده باشد، هر شخص دیگری می‌تواند با مراجعه به سامانه ثبت برند نام تجاری شما را به انحصار خود در بیاورد. این اتفاق می‌تواند موجب ایجاد دودستگی میان مشتریان شما شود و بسیاری از مشتریان خود را از دست دهید. ثبت برند باعث ایجاد تمایز میان محصول شما و سایر محصولات می‌شود؛ زمانی که محصولات شما با یک نام تجاری خاص شناخته شوند مشتریان به راحتی می‌توانند آن را تشخیص دهند و در این حالت جایگاه ویژه‌ای در بازار کسب و کار خواهید داشت. ثبت برند در سامانه باعث افزایش اعتماد مشتریان و اعتبار تجارت شما خواهد شد. برای ثبت برند خود باید به سامانه مالکیت معنوی ثبت برند تجاری که با نام اداره ثبت برند نیز شناخته می‌شود مراجعه کنید.

 

مراحل ثبت برند در سامانه

اولین مرحله در ثبت برند تجاری انتخاب نام و لوگو است. نامی که انتخاب می‌کنید باید منحصر به فرد باشد، نام انتخابی باید متناسب با زمینه کاری و محصولات شما باشد، سعی کنید از نام و لوگویی برای برند تجاری خود انتخاب کنید که پیچیده و دشوار نباشد یعنی به راحتی بتوان آن را درک کرد و در ذهن مشتریان ماندگاری بالایی داشته باشد.

مرحله بعدی در ثبت برند در سامانه مالکیت استعلام نام انتخابی است. نامی که برای محصولات و برند خود انتخاب کردید نباید تکراری باشد، همین موضوع از بسیاری از سواستفاده‌ها از جانب سودجویان جلوگیری می‌کند.

گام سوم آماده کردن مدارک است. در این مرحله باید تمامی مدارکی که توسط سامانه ثبت برند درخواست شده آماده و در سامانه بارگذاری کنید.

در اصل شروع رسمی پروسه ثبت برند در این مرحله اتفاق می‌افتد، شما با مراجعه با سایت و انجام سه مرحله قبلی برای اینکه حساب کاربری داشته باشید باید اظهارنامه الکترونیکی را تکمیل کنید. پس از تکمیل اظهارنامه الکترونیکی سامانه ثبت برند مبلغی را تعیین می‌کند که برای ادامه مسیر ابتدا باید مبلغ مورد نظر را پرداخت کنید.

در مرحله بعدی تقاضای چاپ آگهی در روزنامه برای ثبت برند خود می‌کنید. تمامی این مراحل به صورت آنلاین و تنها با مراجعه به سامانه ثبت برند طی می‌شود و در این حین نیازی به مراجعه حضوری به اداره ثبت نیست.

با اتمام مراحل بالا باید برای امضای درخواست ثبت برند به صورت کتبی در اداره مالکیت معنوی کشور حضور پیدا کنید و با پرداخت حق الثبت و پرداخت هزینه چاپ آگهی در روزنامه رسمی برای نوبت دوم مراحل ثبت برند تکمیل می‌شود. در پایان کار سامانه ثبت برند اعتبارنامه‌ی ۱۰ ساله به برند تجاری شما اعطا می‌کند، به یاد داشته باشید که انجام تمام این مراحل به کمک یک وکیل مجرب بسیار سریع و راحت خواهد بود.